Akita + Kazuno

Lieve vrienden, jullie hebben het even zonder ons moeten doen, maar na aankomst in Akita zijn we alleen maar bezig gehouden en hebben amper tijd gekregen om ons blog te updaten. Foto’s moeten worden uitgezocht, verkleind, geupload en van een zinnige naam worden voorzien. Dit hebben we gisteren in de treinreis naar Kyoto kunnen doen. Dit is een verslag van het weekend.
Na aankomst in Akita stond Kikuchi-san ons op te wachten om ons te voorzien van een uitgebreide lunch. Wij kregen tempura en wat stukjes van Tonkatsu dat Kikuchi-san voor haarzelf had besteld, ze is op dieet en mag niet teveel eten van haar dokter. Daarna hebben we haar huis bezocht, een kast van een huis met dito tuin. Van de tuin en aangrenzende kamer heb ik foto’s gemaakt, maar de rest van het huis zit in mijn hoofd. Overal ligt Tatami op de vloer, met soms een tapijt of een houten latjesmat. Daarna hebben we de fabriek bezocht waar ik de vakman heb ontmoet die mijn Shoji heeft gemaakt. Netty schrijft nog een stukje over het bezoek aan de fabriek. Na de fabriek zijn we op bezoek gegaan bij een lokale pottenbakker, waar Kikuchi-san ooit op Facebook wat foto’s van had gepost. Hier zijn we heel gastvrij ontvangen met abrikozenlimonade en een rondleiding door zijn atelier met een demonstratie van het maken van een schaal. Netty en ik hebben ook nog wat gekocht en dat neemt Kikuchi-san mee naar Tokyo waar we haar op de voorlaatste dag nog een keer ontmoeten om ons de spullen te overhandigen. Zo lief dat we niet de hele vakantie met aardewerk hoeven te sjouwen.
Haar man kwam met een zoon (die de auto van Kikuchi-san terugreed) naar de pottenbakker om ons mee uit eten te nemen naar een lokaal Sushi restaurant, helaas hebben we daar geen foto’s van gemaakt. Daar heb ik voor het eerst zee-egel gegeten, wat behoorlijk sterk smaakt. Na het eten zijn we naar het Castle hotel gebracht, waar we in de Crown Suite hebben geslapen. Wat een luxe was dat, lekker in het bubbeltjesbad gelegen en op tijd naar bed.

De volgende ochtend het Akita Art museum bezocht dat tegenover het hotel stond. Helaas mochten er daar geen foto’s worden gemaakt. Er hangt een gigantisch schilderij (het is 20 meter breed) van Tsuguharu Foujita, die het dagelijks leven in vier seizoen in Akita heeft vastgelegd.

Na het museum een wandeling gemaakt door het park dat tegenover het hotel en museum is gelegen. Hier ook nog een klein museum bezocht, 2 stempels bemachtigd voor mijn boekje (Shuinchō (朱印帳)), gekocht voor de stempels (Shuin (朱印)) van elke tempel of Shinto shrine waar ik geweest ben. ’s Middags hebbben we gelunchd met de art director (Sunao Otani) en zijn assistente (Akiko Shinogi) en Kikuchi-san. Na de lunch hebben we onze spullen naar een Onsen resort gebracht voor de 2e nacht in Akita. Sunao en Akiko hebben ons toen meegenomen naar Kazuno voor het jaarlijkse festival Hanawa Bayashi Matsuri (花輪ばやしまつり). Het plaatsje ligt 123 km landinwaarts maar door de snelheidslimiet van 65 km/u en de nodige rookpauzes en verkleedpartij hebben we er meer dan 3 uur over gedaan. Vrienden van Sunao hadden een BBQ voorbereid in een garage aan de straat waar de optocht langskwam. Ze hebben vreselijk hun best gedaan op het eten, maar varkensmaag is niet weg te krijgen. Alsof je op een stuk vlakgum zat te kauwen, omdat het redelijk klein gesneden was kon ik het wel doorslikken. Verder was er bacon gegrild op een portable gasstel, dat was beter te eten. Niet lang daarna kwam de eerste praalwagen langs. De mensen op en naast de wagen droegen dezelfde Yukata (katoenen zomerkimono). Elke dorp in de omgeving had zijn eigen wagen, zoiets als bij ons met Carnaval. Na de optocht door de straten van Kazuno verzamelen de wagens zich op het stations plein waar nog een show wordt weggeven en dan staan ze uiteindelijk naast elkaar opgesteld. Hier wordt onder luid applaus de winnaar bekend gemaakt en wordt de prijs (oorkonde) overhandigd. De mensen die voor de wagens met de papieren lampionnen (met echte kaarsen) lopen, verzamelen in een grote kring op het plein en na een korte ceremonie gaan de wagens in omgekeerde volgorde dezelfde route terug met de winnaar voorop. In zijstraat was er een markt waar eten gekocht kon worden en spelletjes voor de kinderen. Één spelletje was het vangen van kleine goudvisjes in een bakje met behulp van een plat zeefje. De meeste vissen glijden er zoweer af en het valt dus niet mee. Op Netflix heb ik een serie (Japanese Style Originator) gevolgd waar de wereldkampioen van dit spelletje in voor kwam. Het is een hele leuke serie als je meer van Japan te weten wilt komen.
Na het festival weer terug met de auto via een andere route terug naar het hotel waar we om 2:00 ’s morgens aankwamen. Doodmoe in slaap gevallen en een korte nacht gehad want om 8:30 kwam de shutllebus ons halen om naar het station te brengen. Van Akita via Sendai, Tokyo uiteindelijk in Kyoto aangekomen waar we electrische fietsen hebben gehuurd voor de komende dagen. Blijf ons volgen voor de Kyoto Stories.

1 Senshukoen, Akita, Akita Prefecture 010-0876, Japan

5 gedachten over “Akita + Kazuno”

1. Wat leuk om jullie zo te volgen ( bij mn ontbijt) en wat een werk maken jullie er van..ik deel jullie belevenissen met Betsie in Groningen en Rite in a,dam die ook maar japan willen.
    Xx

Beantwoorden
  2. Wat een gastvrij onthaal door Kikuchi-san! Leuk dat je haar eindelijk ontmoet hebt en te zien waar je Shoji gemaakt zijn. Vol programma , maar zeer de moeite waard denk ik zo. Liefs voor jullie beide.

3. Leuk allemaal! De Yukata’s van de praalwagen in minuut 2 zijn bijzonder mooi…Leuk ook dat jullie Mitsukuni’s watersteen hebben kunnen vinden.

4. het lange kunstwerk in het museum maakt deel uit van de verzameling van de hirano masakichi art foundation, maar is in 1937 gemaakt door de zeer succesvolle frans-japanse schilder, en maker van japanse propaganda voor en tijdens de tweede wereldoorlog, (léonard) tsuguharu fujita (1886-1968)…

hier het artikel in de engelse wikipedia over hem…

hier een artikel over het werk op de webpagina van de foundation…

en daar het hele schilderij in hoge resolutie… http://userdisk.webry.biglobe.ne.jp/001/722/25/N000/000/001/138270653922247206228_20131022-1-001.jpg

Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.